Olika faktorer
Förra inlägget handlade om att skolan och hemmet är olika miljöer.
Vad är det för faktorer som kan påverka ditt barns beteende?
Det är egentligen väldigt många olika faktorer som påverkar:
I skolan ställs höga krav på socialt samspel- både i fria leken och på lektionerna. Barnet ska förstå och komma överens med många olika barn och vuxna. Barnet ska också hitta sin roll och sina vänner, samtidigt som barnet inte får utesluta kamrater att vara med. Detta samspel och sociala regler kan vara mycket knepigt för barn.
Barnet ska fokusera och koncentrera sig längre stunder och på saker den kanske inte alltid är intresserad av.
Krav ställs på barnet bland annat vad gäller kunskapsinlärningen. Barn kan uppleva det stressande, förstår inte varför, svårt m.m
Turtagning och ta hänsyn sker i många olika situationer och i en klass på 23 elever så är det mycket att förhålla sig till.
Mycket intryck jämfört med hemma. Barn kan bli trötta av det, uppe i varv, irriterade, sämre koncentration m.m
Barn reagerar olika på de här faktorerna. En del anpassar sig och löser "pusslet" snabbt, en del behöver en tillvänjningsperiod och andra behöver stöd av vuxna.
Det här kan vara bra att tänka på när ens barn börjar skolan, om barnet får förändrat beteende.
Viktigt är att du som förälder hör av dig till läraren så att ni kan samarbeta kring barnet. Mer tankar om det kommer i ett senare inlägg.