Mitt barn är annorlunda

Idag i barnets värld ställs det ganska höga krav på socialt sampel i tidig ålder. Förskolan och skolan arbetar tidigt och intensivt med att lösa konflikter ihop med barnen, samtala om hur man är en bra kompis och att vi alla är olika. Barn är ganska medvetna om detta idag och är generellt bra på att ta han dom varandra och kompromissa.
Sedan finns det dom barnen som av olika anledningar har svårt att nå de krav som ställs på socialt samspel. Det kan bero på egna svårigheter som impulsivitet, svårighet att förstå socialt samspel, svårt att "läsa mellan raderna", blyga. En del barn har en diagnos t ex ADHD eller Asperger eller något inom autismspektrat.
 
När jag har ett barn som utmärker sig från den stora barngruppen, hur hjälper jag det barnet då? Som förälder kan man vara orolig för utanförskap och mobbing från andra barn eller att ens egna barn utsätter andra. Som förälder har man en undran och oro om skolan möter upp ens barn på ett bra sätt.
 
Mitt råd här är att vara öppen med personalen. Kanske bjuda in er som föräldrar till ett möte med den personal som har han om ditt barn? För att där berätta om erat barn och hur ni löser kanske lite krångliga situationer hemma. Det kan vara värdefulla tips för personalen, som kanske kan gör likadant i skolan.
 
Ni kan också skriva ett brev /informera på ett föräldramöte de andra föräldrarna i ditt barns klass, och beskriva ditt barn. Det ger de andra föräldrarna kunskap och en annan förståelse och de i sin tur kan möta sina barn på ett annat sätt om det skulle uppstå en situation med ditt barn.
 
Jag tycker inte det här är att "hänga ut sitt barn" utan att skapa förutsättningar för ditt barn. Du ger ditt barn förutsättningar att bli bemött utifrån sina svårigheter. Risken kan annars vara att barnet blir bemött utifrån sitt beteende och då kan det bli tokigt och jobbigt för barnet.
 
Ett exempel:
John kan få arga utbrott när han bygger lego/pusslar/spelar fotboll. Blir han bemött utifrån sitt beteende så blir han bemött som en arg kille, med frågor om varför han blev arg.
Om han blir bemött utifrån sina svårigheter så kanske han blir bemött utifrån att utbrotten är en signal om att han är frustrerad eller inte förstår.
Detta kan göra stor skillnad för ett barn. Det gör också stor skillnad om andra barnen i klassen vet om detta, så de inte tror han "alltid är arg".
 
 
Allmänt, Barn, Skola, Uppfostran | barn, föräldrar, skola, skolbarn, beteende,koncentration,socialt samspel, kurator, kurator, föräldrablogg | |
Upp