Riskfaktorer
När man pratar om barns utveckling pratar man ofta om risk och frisk-faktorer. Det innebär att det finns generella företeelser som kan innebära att antingen ökar risken för att må psykiskt dåligt och hamna lite på fel väg i livet eller företeelser som ökar chanserna att utvecklas stabilt.
De faktorer jag kommer redogöra för här är några av de större. Barnets eget temperament, egna psykiska och biologiska sårbarhet påverkar såklart varje individ och är delvis avgörande för hur barnet hanterar riskfaktorerna.
Riskfaktorerna är oftast kroniska alltså de finns där och pågår större delen av barnets uppväxt.
Familjen
Om en eller båda föräldrarna har egna svårigheter t ex psyiskt sjukdom eller missbruk. Föräldern har då oftast eller i perioder fullt upp med sig själv och är inte en tillgänglig förälder. Barnet får då inte alltid den stimulans och vägledning som den behöver för att utvecklas opimalt. Detta påverkar barnet direkt från födseln och hela livet.
Relationen mellan föräldern och barnet. Om relationen är utifrån förälderns premisser, kanske på grund av ovanstående, påverkar det barnet negativt.I en del fall kan det innebära att barnet inte får den kärlek den behöver.
Bråk mellan föräldrarna/de vuxna i hushållet.
Inaktivt föräldraskap d v s att man som förälder inte är aktiv i barnets sociala liv, skola och fritid. Barnet har ingen umgås-tid med föräldern.
Skilsmässa. Min uppfattning är att det inte är skilsmässan i sig som är en riskfaktor utan hur föräldrarna hanterar sin relation med varandra och barnet under skilsmässan och efteråt. Riskerna ökar om en skilsmässa föregås av bråk och kanske att barnet inte får träffa den ena föräldern konsekvent.
Kamratrelationer
Riskfaktorer är om barnet utsätts för mobbing.
Barnet har svårt att skapa fasta kamratrelationer.
Svårigheter att förstå sociala sampelet.
Avsaknad av fritidsintressen.
Något som också är en riskfaktor är om ett barn flyttar mycket. Det innebär att den rycks upp från social realtioner och ett sammanhang och måste börja om igen. Detta kan göra att barnet får svårt att behålla kamratkontakter eftersom den aldrig har fått möjligheten. Kan också påverka att barnet inte knyter an och kommer in i skolan eller klassen för den väljer att att inte gå in med för mycket känslor för att skydda sig själv vid en ev flytt till.
Nästa inlägg kommer handla om friskfaktorer